Rustdag 8, dag 58, 59, 60 en 61

We zitten intussen in Idoha. Staat nr. 9

Vrijdag 6 juli
Rustdag 8
Missoula
Deze ochtend eerst weer naar de fietsenmaker. Geert had intussen contact gehad met onze ‘eigen’ fietsenmaker en met een fietsenmaker in een dorp, een stuk verder op de route.  Het grootste probleem was om het onderdeel op de juiste plek te krijgen. De fietsenmaker in Missoula ging weer bellen en deed heel erg zijn best om ons te helpen. Uiteindelijk had hij geregeld dat het onderdeel dinsdag bezorgd wordt bij een fietsenmaker op 11 mile van onze route. Ook had hij contact gehad met die fietsenmaker over de reparatie. Het onderdeel moet natuurlijk ook gemonteerd worden. We zijn deze dag wel een keer of drie vier terug naar die zaak geweest en uiteindelijk had hij deze oplossing voor ons geregeld. Wij waren natuurlijk erg blij met deze service en hij gaf aan het wel leuk te vinden om zoiets voor elkaar te krijgen. Verder hebben we de rondleiding door het ACA gehad en heeft Geert daar een shirt en sokken voor me gekocht. Hier kwamen we Tom en Dineke weer tegen en hebben nog even met hen zitten praten. Hun fietsen waren nog steeds niet gerepareerd maar ze hoopten dat het hier wel zou gaan lukken. Toen we gingen lunchen, zagen we nog net het laatste kwartier van Brazilië - België. Mooi resultaat van de Rode Duivels.

Zaterdag 7 juli
Dag 58, 94 km
Missoula - Powell
De dag begon met 20 km terug rijden naar een punt waar we al geweest waren. Op de heenweg gaf de Garmin daar al de andere richting aan. Later kwamen we er achter dat het bezoek van Missoula een soort van uitstapje was. Het lag eigenlijk van de route af. De volgende km waren een licht stijgende klim. Daarna volgde nog een klim van ongeveer 15 km maar die liep ook erg goed. Op de top van de beklimming bereikten we twee mijlpalen in één keer. We kwamen aan in de 9e staat: Idaho en we kregen weer een uurtje cadeau. Ik heb wel begrepen dat we dat uur ook weer een keer in moeten leveren. Maar aan het einde van de trip is het tijdsverschil in elk geval negen uur net als nu. De camping was wel leuk. Er stonden een aantal cabins en wij mochten ons tentje achter de winkel opzetten. Voor het kamperen hoefden we niets te betalen.  Voor de douche moest je 5 dollar betalen maar voor die prijs kreeg je er een handdoek, shampoo en zeep bij. Tom en Dineke waren ook op deze camping. Met hen hebben we ‘s avonds gegeten.

Zondag 8 juli
Dag 59, 117 km
Powell - Syringa
Vanochtend in het restaurant bij de camping ontbeten. Ik bestelde heel stoer, twee pannenkoeken maar had moeite om er één van op te eten. Deze dag zouden we onderweg geen voorzieningen tegenkomen. Volgens de kaart zou er 66 mile niks zijn maar er is ook nog een up-date bij de kaarten en volgens die up-date zou het winkeltje na 66 mile er ook niet meer zijn. Wel zouden we daar koffie kunnen drinken. Dit kun je je toch moeilijk voorstellen, we moeten eerst 105 km fietsen en dan kunnen we een kop koffie drinken. Nou waren die 105 km wel bergaf dat maakt het wat makkelijker. De hele route ging langs een rivier maar ook de hele tijd op een high way zonder shoulder. Nou hadden we denk ik nog geluk dat het zondag was want er was in elk geval niet veel vrachtverkeer. We hadden in dat dorpje kunnen kamperen maar besloten om één dorpje verder te gaan. Dat was in dit geval maar 7,5 mile.

Maandag 9 juli
Dag 60, 63 km
Syringa - Grangeville
Het eerste deel van de rit verliep soepel. Lekker weertje. Nog steeds langs de rivier die we eigenlijk wel gezien hadden. Hierna kwam een stuk dat was zo steil, dat was gewoon niet leuk meer. Stukken ertussen van 14%. De stukken die vrij vlak leken, waren ook nog 8%. Bovendien begon het erg warm te worden. Het was een graad of 30 en zonnig met amper schaduw. Het zal jullie niet verbazen dat ik mijn fiets omhoog heb moeten duwen. Ook dat viel op die steile helling niet mee. Vooral de hitte begon me weer parten te spelen. Vorige week moest ik mijn thermo-ondergoed nog aan, nu is het 30 graden. Nou vind ik het normaal best fijn dat ik niet zoveel zweet maar hier zou het veel beter zijn. Toen ik bijna op de top was, stopte er een vrouw die er zeker van wilde zijn dat alles goed was. Ze sprak me aan, gaf me een paar flesjes water en drukte me op het hart om rustig aan te doen. Ik werd wel goed  gekeurd want ze reed weer verder en gaf aan Geert door dat alles oké was. Na die steile helling kregen we nog wat rolling Hills maar als ik me inspande werd ik gelijk een beetje duizelig. Gelukkig was het wel om te doen als ik me maar gedeisd hield. Dat houdt natuurlijk wel in dat een korte afstand dan toch behoorlijk lang duurt maar dat is dan maar zo. We waren eigenlijk van plan om in Grangeville te gaan kamperen maar hebben toch maar een motelkamer met airco genomen. Kunnen we lekker afkoelen.

Dinsdag 10 juli
Dag 61, 98 km
Grangeville - Pollock
Omdat het gisteren zo warm was, besloten we om maar weer wat vroeger te vertrekken. We begonnen bijna meteen met een klim. Deze was prima te doen. Niet erg steil, goed wegdek, amper verkeer en nog niet te warm. Na de klim kwam een prachtig lange afdaling, we moesten alleen heel rustig aandoen omdat ik nog steeds alleen een voorrem heb. De rest van de route was ook mooi en niet erg moeilijk. Al werd het aan het  eind van de middag wel weet behoorlijk warm. Vandaag werd de klok weer een uur voorruit gezet. De rivier die we vandaag volgden is de tijdsgrens. De beheerster van de camping zei dat de mensen er hier van overtuigd zijn dat degene die de tijdsgrens hier ‘gemaakt’ heeft, op dat moment dronken was. We hebben gekozen voor een camping die niet echt bij een dorp ligt maar wel goed aangeschreven stond. Het was inderdaad een mooie camping, aan een rivier waar je in zou kunnen zwemmen. Hij stroomt wel behoorlijk hard dus je zou voorzichtig moeten doen. Wij zijn er helemaal niet ingegaan.

1. Silvia:
    11 juli 2018
    Geertje, rustig aan met ons Aniteke in de warmte! Hopelijk kan de rem snel gemaakt worden, safety first❣️
  2. Laura:
    14 juli 2018
    Hier is het ook al een maand warm en geen regen